Ja! Jeg er egoist

Som liberal bliver man ofte beskyldt for at være egoist. Men hvad er egoisme? Er egoisme en negativ ting? I bund og grund er min holdning at mennesker handler egoistisk i alle sammenhænge. Når vi hjælper andre, er der flere faktorer der spiller ind i vores motivation, blandt andre:

  • Følelse af selvværd
  •  

  • Forbedring af eksterne forhold

Følelse af selvværd
Dette burde give sig selv. I langt de fleste tilfælde, hvor vi frivilligt hjælper andre, opnår vi en følelse af bedre selvværd. Det er naturligt at føle sig stolt over, sin egen præstation i det resultat, man har hjulpet andre til at nå. Det er for de fleste mennesker (ihvertfald dem jeg kender) en god oplevelse, når man føler man har gjort noget godt.

Forbedring af eksterne forhold
Når man observerer dårligdomme, får man en følelse af mishag og når man hjælper til af fjerne denne dårligdom, fjerner man således også dette mishag. Derfor kan man argumentere for at hjælpen er baseret på egoisme.

Derfor vil jeg betegne migselv som egoist. Min egoisme, afholder mig ikke fra at gøre godt for andre, tværtimod, er den en af de primære motivationsfaktorer for min velgørenhed.

2 kommentarer to “Ja! Jeg er egoist”

  1. Ham der Markus Lund Says:

    Selvfølgelig er vi alle sammen egoister når det kommer til stykket. Det kan man ikke komme udenom. Kun de færreste mennesker ville ofre deres liv til fordel for en anden på den yderste kant af planken der peger mod afgrunden og den visse død. Det handler om at have overskud til at hjælpe andre, så det overskygger menneskets sande (darwinistiske) natur.

    Men problemet med at donere til velgørenhed, sådan som jeg ser det, er at det ikke er en vedvarende løsning. Ganske vist er det en fin, akuthjælpende og naturlig ting, hvis man har overskud til det, og jeg ville da til enhver tid respektere at en person ikke havde råd til at give hver gang Dansk Flygtningehjælp ringede på døren (jeg har selv samlet ind for dem – en enkelt gang blev døren smækket op i hovedet på mig med det samme vedkommende så mit lilla hår), men så længe kapitalismen eksisterer og opretholdes med både profitmaksimering og outsourcing, så kan jeg ikke ligefrem se hvordan man eliminerer problemet med ulighed og fattigdom lige foreløbig, da kilde til førnævnte netop er (igen, sådan som jeg ser det) det jeg lige har nævnt eller manglen på muligheder til at deltage i den økonomiske pengecirkulation.

    Tvivl endelig ikke på mig når jeg hævder at jeg er ‘liberal’ – jeg går bare ind for et kommunistisk økonomisk system frem for et kapitalistisk. Og lad mig slå fast en gang for alle at det at hjælpe fattige og lidende med nødhjælp og penge uden tvivl er en god gerning, men den er ikke bæredygtig i længden; ergo er man afhængig af at modtage samme mængde nødjælp altid, men det kan man jo netop ikke garantere altid vil holde stik, da menneskelige handlinger som bekendt er uregelmæssige og spontane. Næ, det eneste rigtige er sgu et samfund uden penge, hvor alle har ret til de samme ydelser. Det er den bedste løsning jeg umiddelbart kan se, selv om den også logisk nok er den sværeste af alle at effekturere og gennemføre.

  2. Jan Daniel Andersen Says:

    Jeg kan ikke se, hvorfor et samfund uden penge skulle være bedre. Penge som sådan har jo ingen værdi, men er blot en praktisk tilgang til handel.

    Hvis alle bare kan tage, hvad de (selv mener) de har brug for, er der vel en uoverskuelig risiko for at nogle vil tage mere end andre. Dette ville naturligvis ikke altid være moralsk forkert, da man kunne “undskylde” sig med at man også havde gjort en større indsats end andre. Altså at man havde tilsidesat andre behov, for at yde til fællesskabet.

    Hvis man ikke vil belønne den ekstra indsats, er det nok ikke realistisk, at folk ville gøre den til at starte med.

    Til gengæld, hvis man VIL belønne ekstra indsats, er vi jo ovre i en slags kapitalisme igen… og det er jo en god ting.

Skriv et svar

